روت در اندروید


روت در اندروید

اگر با سیستم عامل اندروید کار کرده باشید احتمالاً کلمه (Root) روت را شنیده اید. روت کردن پروسه ای است که به کاربران اجازه کنترل کامل به فایل های سیستمی و بدون هیچ گونه محدودیتی را برای دستگاه های اندرویدی (تلفن های همراه و تبلت ها) فراهم می آورد که به آن دسترسی روت (Root Access) می گویند. به عملی که باعث از بین رفتن محدودیت ها می شود Rooting می گویند.

از آنجایی که اندروید از هسته لینوکس استفاده می کند، روت کردن یک دستگاه اندرویدی همانند دادن دسترسی به مجوزهای مدیریتی در لینوکس است.

روت کردن با هدف غلبه بر محدودیت هایی که سازندگان سخت افزار بر روی برخی از دستگاه ها قرار داده اند انجام می شود. بنابراین با روت کردن شما توانایی تغییر یا جایگزینی برنامه های کاربردی سیستم و تنظیمات، برنامه های اختصاصی خود را اجرا کنید و برنامه هایی را اجرا کنید که یک کاربر معمولی اندروید اجازه دسترسی به آن را ندارد.

روت کردن در اندروید می تواند حذف کامل یا تعویض سیستم عامل دستگاه را آسان کند.

مزایای روت کردن

با روت کردن می توانید همه چیز را از لحاظ بصری تغییر دهید از تغییر رنگ آیکون باتری گرفته تا بوت انیمیشن که هنگام بوت شدن دستگاه ظاهر می شود و بیشتر.

کنترل کامل بر کرنل دارید و می توانید CPU و GPU دستگاه خود را اورکلاک کنید.

کنترل کامل بر نرم افزارها از جمله توانایی پشتیبان گیری (بکاپ) و بازیابی یا دسته بندی برنامه های کاربردی را می دهد و توانایی حذف برنامه های از پیش نصب شده بر روی دستگاه های اندرویدی را فراهم می آورد.

فرایندهای سفارشی و خودکار در سطح سیستم از طریق برنامه های شخص ثالث انجام می شود.

نصب سیستم عامل سفارشی (شناخته شده بعنوان کاستوم رام) و یا نرم افزارهایی مانند (Lucky Patcher) را ممکن می سازد.

نظرات