پایتون چیست


پایتون چیست

پایتون (Python) یک زبان سطح بالا، تفسیری، داینامیک است. یادگیری پایتون ساده است زیرا به یک Syntax (قواعد) منحصربفردی متکی است که بر خوانایی تمرکز دارد. توسعه دهندگان می توانند کد پایتون را بسیار ساده تر از سایر زبان های برنامه نویسی بخوانند و ترجمه کنند. پایتون استفاده از ماژول ها و بسته ها را پشتیبانی می کند به این معنی که برنامه ها را می توان با یک سبک Modular (ماژولار) طراحی کرد و کد می تواند در انواع مختلف پروژه ها استفاده شود.

پایتون یک زبان همه منظوره (general-purpose programming) است یعنی تقریباً برای همه چیز قابل استفاده است. مهمتر از همه اینکه پایتون یک زبان تفسیرشده است به این معنی که کد نوشته شده در زمان اجرا به یک فرمت قابل خواندن توسط کامپیوتر ترجمه نمی شود در حالی که اکثر زبان های برنامه نویسی قبل از اجرای برنامه این تبدیل را انجام می دهند.

با پایتون می توانید هم برنامه های رابط کاربری گرافیکی هم برنامه های رابط کاربری خطی بسازید. جای تعجبی ندارد با توجه به قابلیت های زیاد پایتون این زبان جزء پنج زبان برتر محبوب دنیا قرار گرفته است.

یکی از مزایای پایتون این است که هم کتابخانه استاندارد و هم مفسر بصورت باینری و منبع (source)، رایگان در دسترس عموم قرار دارند. پایتون در تمامی سیستم عامل ها از جمله ویندوز، مک و لینوکس قابل دسترس است.

ناسا (NASA) برای برنامه نویسی تجهیزات و ماشین های فضایی خود از پایتون استفاده می کند. پایتون همچنین می تواند برای پردازش متن، نمایش تصاویر یا اعداد، حل معادلات علمی و ذخیره داده ها استفاده شود.

پایتون در همه جا دیده می شود

مانند سایر زبان های رمزگذاری پایتون یکی از عناصر پنهانی است که بدون دانستن از آن بهره می بریم. یوتیوب (YouTube)، اینستاگرام (Instagram)، کورا (Quora) از جمله سایت های بی شماری هستند که از پایتون استفاده می کنند. بخش عمده ای از کدهای دراپ باکس (Dropbox) پایتون است. قوی ترین موتور جستجوی دنیا یعنی گوگل در قسمت های اصلی سیستم موتور جستجویش از پایتون استفاده کرده است. اگر از علاقمندان به موسیقی هستید حتماً وب سایت Spotify را می شناسید که در زمینه ی پخش موسیقی آنلاین است و با پایتون ساخته شده است.

پایتون در چه زمینه هایی استفاده می شود؟

توسعه وب با استفاده از فریم ورک های Flask ، Django ، Pylons

علم داده و مصور سازی با استفاده از Numpy ، Pandas ، Matplotlib

یادگیری ماشین با Tensorflow ، Scikit-Learn

برنامه های دسکتاپ با PyQt ، Gtk ، wxWidgets و موارد دیگر.

برنامه های تلفن همراه با استفاده از Kivy یا BeeWare

آموزش: پایتون یک زبان عالی برای یادگیری برنامه نویسی است.

پایتون یک زبان قدرتمند است

پایتون یک زبان شی گراست حتی به شما اجازه می دهد کلاس هایی با وراثت چندگانه ایجاد کنید.

پایتون ویژگی های لازم در برنامه نویسی تابعی (Functional Programming) به شما ارائه می دهد.

پایتون نوع متغیرها را در زمان اجرا بررسی می کند، این امر اعلام متغیر را آسان تر می کند.

پایتون کتابخانه استاندارد بسیار گسترده ای دارد که شامل انواع مختلفی است (لیست ها، نقشه ها، اعداد)، دارای توابع I/O برای خواندن و نوشتن فایل، توابع ریاضی، فشرده سازی، رمزنگاری و ….

بیش از 150000 کتابخانه با استفاده از سیستم مدیریت بسته Pip (پپ) قابل دسترس هستند.

نظرات