لاراول چیست


لاراول چیست

لاراول (Laravel) یک فریمورک متن باز php است که در سال 2011 توسط تیلور اوتول (Taylor Otwell) طراحی شده است. لاراول بر پایه معماری (MVC) ساخته شده است که روشی از ساخت برنامه است که در آن فرآیند اجرایی برنامه به سه بخش مستقل و متفاوت از هم تقسیم می شوند. حرف M مخفف Model (مدل) است. حرف V مخفف View (نمایش) است و حرف C مخفف Controller (کنترل) است. لاراول از کامپوننت های موجود در چارچوب های مختلف استفاده مجدد می کند که به ایجاد یک برنامه وب کمک می کند. لاراول مجموعه ای از ویژگی های بسیار غنی دارد که باعث افزایش سرعت توسعه وب می شود. اگر برنامه نویسی php را یاد گرفته باشید و با الگوی معماری MVC آشنایی داشته باشید یادگیری لاراول برایتان راحت تر است.

مزایای استفاده از لاراول

هنگامی که شما یک برنامه وب را بر اساس آن طراحی می کنید، لاراول مزایای زیر را به شما ارائه می دهد:

  • با توجه به چارچوب لاراول، برنامه وب مقیاس پذیرتر می شود.
  • زمان زیادی در طراحی برنامه وب صرفه جویی می شود چون لاراول در توسعه برنامه وب از کامپوننت های دیگر فریم ورک ها استفاده مجدد می کند.
  • این شامل فضانام (Namespace) و اینترفیس (Interface) می شود بنابراین به سازماندهی و مدیریت منابع کمک می کند.

کامپوزر (Composer)

کامپوزر ابزاری است که کلیه وابستگی ها (Dependencies) و کتابخانه ها (Libraries) را در برمی گیرد. این امکان را به کاربر می دهد تا با توجه به چارچوب ذکرشده، یک پروژه ایجاد کند.(به عنوان مثال، مواردی که در نصب لاراول استفاده می شود)، کتابخانه های شخص ثالث با کمک کامپوزر (Composer) به راحتی قابل نصب هستند. تمام وابستگی ها (Dependencies) در فایل composer.json ذکر شده است که در فولدر سورس قرار گرفته است.

آرتیسان (Artisan)

رابط خط فرمان که در لاراول استفاده می شود آرتیسان (Artisan) نام دارد که شامل مجموعه ای از دستورات است که در ساخت یک برنامه وب کمک می کند. این دستورات از چارچوب سیمفونی (Symphony) گنجانده شده است.

ویژگی های لاراول

لاراول ویژگی های کلیدی زیر را ارائه می دهد که این یک گزینه ایده آل برای طراحی برنامه های وب است.

ماژولار بودن (Modularity)

لاراول 20 کتابخانه و ماژول ساخته شده دارد که به بهبود برنامه کمک می کند. هر ماژول با مدیر وابستگی کامپوزر (Composer dependency manager) که بروزرسانی را آسان می کند یکپارچه شده است.

قابلیت تست (Testability)

لاراول شامل ویژگی ها و کمک کننده ها است که در آزمایش های مختلف مورد آزمایش قرار می گیرد. این ویژگی به حفظ کد مطابق با الزامات کمک می کند.

مسیریابی (Routing)

لاراول یک رویکرد انعطاف پذیر را برای کاربر برای تعریف مسیرها در برنامه وب فراهم می کند. مسیریابی به مقیاس بهتر برنامه کمک می کند و عملکرد آن را افزایش می دهد.

مدیریت پیکربندی

یک برنامه وب طراحی شده در Laravel در محیط های مختلف اجرا خواهد شد ، به این معنی که تغییر مداوم در پیکربندی آن ایجاد می شود. Laravel یک رویکرد منسجم برای رسیدگی به پیکربندی به روشی کارآمد ارائه می دهد.

سازنده پرس و جو (ORM)

Laravel شامل یک سازنده پرس و جو است که در جستجوی پایگاه داده با استفاده از روش های مختلف زنجیره ای ساده کمک می کند. این برنامه اجرای نقشه برداری ارتباطی و ActiveRecord به نام Eloquent را فراهم می کند. علاوه بر ORM فریم‌ورک لاراول با نام Eloquent، نمونه‌های مشابه دیگری در زبان php و زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر از جمله جاوا و دات نت هستند که می‌توان Hibernate در جاوا و Entity Framework و NHibernate در دات نت فریم ورک را نام برد.

سازنده طرح (Schema Builder)

سازنده طرح تعاریف و شیوه پایگاه داده در کد PHP را حفظ می کند. همچنین ،تغییرات را در رابطه با مهاجرت پایگاه داده حفظ می کند.

موتور قالب (Template Engine)

لاراول، دارای یک موتور قالب (Template Engine) به اسم blade می باشد. blade یک موتور طراحی قالب برای تولید صفحات منحصربفرد لایه view است.

ایمیل

لاراول شامل یک کلاس پستی است که به ارسال نامه با محتوای غنی و پیوست های برنامه وب کمک می کند.

احراز هویت (Authentication)

تأیید اعتبار کاربر یک ویژگی متداول در برنامه های وب است. لاراول طراحی احراز هویت را آسان می کند زیرا شامل ویژگی هایی از قبیل ثبت نام ، رمز عبور فراموش شده و ارسال یادآوری گذرواژه است.

Redis

Redis در واقع یک محل ذخیره سازی رایگان و منبع آزاد قدرتمند و پیشرفته مبتنی بر کلید-مقدار می باشد. لاراول از Redis برای اتصال به یک سشن موجود و حافظه عمومی استفاده می کند. Redis با سشن مستقیما ارتباط برقرار می کند.

صف ها (Queues)

لاراول شامل خدمات صفی مانند ارسال تعداد زیادی کاربر یا کار مشخص شده Cron است. این صف ها بدون انتظار برای انجام کار قبلی، در انجام کارها به روشی آسان تر کمک می کنند.

رویداد

لاراول 5.1 شامل Command Bus است که در اجرای دستورات و ارسال رویدادها به روشی ساده کمک می کند. دستورات موجود در لاراول طبق چرخه حیات برنامه عمل می کنند.

نظرات